Om turen

Gradering

XX Blå

Kråkenesvatna (Børa)

Turbeskrivelse - hvor skal du gå/sykle/padle/gå på ski

Parker ved parkering like etter strupen (ved bru over elva eller like etter brua). Kryss brua og ta til venstre innover stien. Til å begynne med følger den elva, og går så videre innover mot vatnet. Litt utydelig sti etter ca 300 meter, men så tydelig hele veien inn til vatnet.

Følg tydelig og vardet sti innover venstrekanten av Alnesdalen. Ei stigning leder opp til Alnessteinen, en markert klippe midt i dalen. Etter Alnessteinen går stien litt ned, før den fortsetter slakt oppover innover dalen.

Innerst i dalen er det ei lita stigning oppover til venstre for en bekk som leder opp til Børtjørna. Følg høyrekanten av vatnet til enden, og skrå deretter slakt nedoverr ura mot høyre. Elv krysses like før en når Børa platået. Fortsett deretter over en flat slette til høyre og så ned og over en smal morenerygg som skiller de to Kråkenesvatna.

Tilbake er det mulig å følge ryggen opp til Mannen, sti derfra ned til Børtjønna og deretter samme veg tilbake til Strupen.