Om turen

Stortua

Kulturminner

Tufter etter Silsetsetra.

Turbeskrivelse - hvor skal du gå/sykle/padle/gå på ski

Turen starter ved skigarasjen til Eide IL. Her starter også lysløypa. Gå til høgre i lysløypa fram til første bakketopp. Herfra går en godt tråkka sti opp til venstre. Noen steder deler stien seg, men alle alternativer går opp mot Brandhaugsteinen og Silsetsetra, og videre mot Stortua (og videre til Vardhågan).

På Silsetsetra er det bok ved Brandhågsteinen, som er en stor stein til venstre for stien. Her er er et kjekt sted for rast.

Stien går videre oppover, og et stykke etter skoggrensa deler den seg. Det er merka til Vardhågan med skilt i krysset. Stien rett fram går til Stortua, mens den til høgre går til Vardhågan. Det er varde og bok både på Stortua (440 moh) og Vardhågan (620 moh). Fra Vardhågan er det fint å gå videre til Kropptua (620 moh) og ned på Tverråsen (510 moh), turkassepunkt, eller til Visnesfjellet (550 moh), eget turkassepunkt, med utsikt mot storhavet.

Startsted

Du skal til Eide sentrum. Kjør Rv64 til Eide og ta av opp til Eidehallen (stor blå hall. Sees godt fra hovedveien). Kommer du fra Molde og Fræna skal du kjøre rett forbi Eide sentrum og ta opp til venstre. Kommer du fra Averøy tar du av til høyre rett før du kommer ned til Eide sentrum. Kjør forbi Eidehallen og ta til høyre i krysset rett ovenfor Eidehallen. Så tar du første til venstre. Se skilt til Stortua. Kjør rett oppover i boligfeltet, ta til venstre i neste kryss (krysset er ved en bekk), og parker ved skigarasjen til Eide IL helt øverst i vegen.

Parkering start

Parkering ved skigarasjen. Gratis parkering.