Vistdalen via Kjøvskardet

En fin tur som går gjennom et flott fjellområde fra Kavliheian opp til Kjøvskardet, og deretter ned til Kjøvdalsvatnet og gjennom Kjøvdalen til Vistalen. Merket sti til Kjøvdalsvatnet, deretter god sti gjennom Kjøvdalen.

Parker i toppen av Engaveien (bomveg) like før Kavlisetra. Følg sti inn til Kavlisetra og videre innover til du har passert to elver på klopper. Stien krysser da over myra opp til venstre, og er merket med noen påler innimellom. Litt dårlig sti over myra, før det blir bedre og vardet sti i lia til høyre for elva. Følg høyre side av botnen på god sti opp til Kjøvskardet, stien krysser litt over til venstre før siste stigninga opp til skaret. Fra skaret går det ned botnen på andre siden, og stien følger etterhvert gressrygg nedover botnen der det ellers er mye stein. Kryss til høyre for lite tjern til høyre for Kjøvskardsvatnet og videre ned til høyre til bratt ur som leder ned mot Kjøvdalsvatnet. Kryss ned gjennom ura et stykke i starten til stien, et par hundre meter over vatnet, krysser over til høyre gjennom ura, og kommer ned i SØ hjørnet av vatnet. Følg deretter sti langs østkanten av vatnet til hytter i andre enden av vatnet. Herfra fortsetter stien videre nedover Kjøvdalen, ned en liten bakke like etter vatnet, deretter slakt nedover på god sti til høyre for elva ned dalen. Stien passerer et par setrer, og en litt brattere nedstigning siste stykket til gården Halsen. Herfra leder en kort privat veg ut til hovedvegen. Kilde: