Vestresetra

Haram

Turen er en forholdsvis enkel tur, som går langs elva "Sagåna". Når du etter hvert krysser elva åpner terrenget seg litt mer, og resten av turen er lettkupert og med lite stigning. Postkassa henger på en gammel mur på setra, og her er det idyllisk og koselig. Hvis du ønsker det, kan du gå videre til Otrefjellet. Da går du tilbake fra Vestresetra til der hvor du krysset elva. Like før elva, vil du se en pinne med rød topp til høyre for stien. Her går du opp. Til å begynne med kan stien være litt utydelig, men hold nokså rett opp, og følg røde merker/pinner. Snart ser du stien tydelig, og du følger bare denne videre opp til stidele på en høyde av foten av Otrefjellet. Her tar du til høyre, og følger tydelig og godt merket sti til toppen av Otrefjellet. Det er også fint å gå ned igjen til Vatne Vassverk, hold da til høyre når du kommer tilbake til stidelet fra Otrefjellet, og følg setervegen ned igjen. Da bør du ha en bil ved Vassverket også.

Stien starter med et lite, fuktig myrområde, før stien blir tørr og tydelig, og går gjennom skog i god stigning opp langs høyresida av elva "Sagåna". Etter hvert flater terrenget ut, og landskapet åpner seg. Her krysser du elva, før du følger stien videre på venstre side av "Kjerringholen", og videre oppover på stien til seterbuene du ser oppe til høyre. På muren av ei gammel seterbu finner du postkassa.

Fra E39 tar du av på FV661 mot Brattvåg og Vatne. Kjør FV 661 forbi Engesetdalsvatnet og kommunegrensa til Haram. I krysset ved Europris på Eidet tar du av til høyre på FV 661. Kjør gjennom Vatne sentrum, og følg FV 147 mot Fiksdal. Etter ca 6,8 km fra Eidet oppover Vatnedalen kommer du til et rett veistykke med glidekant på begge sider av veien. På enden av glidekanten på venstre side står det skiltet til Vestresetra og Otrefjellet. Her starter stien. Her er det parkeringsplass til to biler, og hvis det er fullt her, så følger du bare veien ca 100 m videre, og du vil finne parkering på høyre side av veien. Ved elva Sagåna, ca 6,8 km fra Eidet, på FV 147