Vermevatnet og Vermevassbu

Turen går opp til Slettafjellet og deretter innover Vermedalen på grusveg. Nesten innerst i dalen er det en sti sydover opp til Vermevatnet og Vermevassbu.

Parker på merket parkering etter gårdene på Sletta, like før jernbanebru. Følg vegen over Jernbanebrua og ta av på merket sti opp til Slettafjellet. Stien kommer ganske raskt inn på en gammel veg som følges oppover til en møter grusvegen. Fra grusvegen følg skilting til Storhaugen og herfra følger en grusvegen hele vegen fram til hytta. I kryss fortsett på vegen som går rett fram til veien svinger 90 grader mot vest like ved en dam. Herfra er det litt motbakke igjen opp til Evensetra der terrenget legger seg. Vegen fortsetter innover på venstresidea (sydsida av dalen) forbi Storhaugen og nesten inn til Langvassbu. Ca. 100 m før skilt med at det er forbudt for kjøretøy er det en liten parkeringsplass på venstre side av vegen. Her starter stien opp til Vermevatnet. Det er en tydlige og vardet sti som går hele vegen opp til Vermevassbu og Vermevatnet. I starten er det slakt terreng rett sørover før stien dreier litt mot elva og med noen kortere brattere partier. Siste stykket er det slakt inn til hytta som ligger like før Vermevatnet. Hytta er låst, men en kan leie nøkkel på Verma Nærbutikk. Kilde: