Venåsdalsskaret

Turen følger traktorveg i starten, deretter bratt stigning opp lia før stien går flatt innover til Venåsdalsstølen og videre inn Venåsdalen til skaret over Stavvatnet.

Parker ved Venås. Følg traktorveg som går opp mot fjellet fra bomkassa. Passer grind og følg deretter vegen som går til venstre oppover til enden, der den møter elva. Herfra er det en bratt sti opp skogen som tar av til høyre der traktorvegen slutter (stien er merket). Det er tydelig sti som går jevnt bratt oppover et par hundre høydemeter før den legger seg. Videre innover går stien slakt innover langs kanten mot dalen inn til Venåsdalsstølen som ligger like etter skoggrensa, mellom Kaldtind og Blåtindan. Fortsett merket sti videre innover dalen, når en passerer skogen tar stien litt opp til høyre og følger høyresiden av dalen til den krysser over til venstre og forbi tjønnene øverst i dalen. I øverste del av dalen er stien merket med varder opp til Venåsdalsskaret. Herfra er det mulig å fortsette opp langs ryggen til fortoppen for Svartevasstind. Det går også et tråkk ned til Stavvatnet. Kilde: