Vardhågan

Hustadvika

En fin og variert tur, på godt oppmerket sti, på klopper over myr, og gjennom skog i starten. Like før tregrensa, åpner det seg en flott utsikt til Averøya og fjorden. Det er en fantastisk utsikt fra Vardhågan! Du ser Averøya med Kornstadfjorden og Kvernesfjorden, Eide, Atlanterhavsveien, Hustadvika og helt til Smøla, på en finværsdag. Fra Vardhågan er det fint å gå videre til Kropptua 620 moh., ned på Tverråsen 510 moh., eller bort til Visnesfjellet 530 moh., med utsikt til Storhavet. Turen rundt dette platået er utrolig flott og befriende for sjel og legeme. Midtsommers kan du godt ta en dukkert i Litl-Visnesvatnet. Dersom du har kommet så langt, er det kort vei ned til Feltspatgruva som er en egen Stikk UT!-post.

Gå til høyre i lysløypa fram til første bakketopp. Der står det et skilt med Stortua. Herifra går en godt tråkka sti opp til venstre. Noen steder deler stien seg, men alle alternativer går opp mot Brannhågsteinen og videre mot Stortua og Vardhågan. Du kan også gå til venstre etter skigarasjen og følge vegen oppover på venstre side av elva, se oppsatte skilt. Rett før Brannhågsteinen går disse to stiene sammen. Ved Brannhågsteinen som er en stor stein til venstre for stien, er det bok. Stien går videre oppover på klopper over myra, og et stykke etter skoggrensa deler den seg. Det er merka til Vardhågan med skilt i krysset. Stien rett fram går til Stortua, mens den til høgre går til Vardhågan. Det er varde og bok både på Stortua, 440 moh., og Vardhågan, 629 moh. Fra Vardhågan er det fint å gå videre til Kropptua, 620 moh., ned på Tverråsen, 510 moh., eller bort til Visnesfjellet, 530 moh., med utsikt mot storhavet. Turen rundt dette platået er utrolig flott!

Utgangspunktet er Eide sentrum. Kjør opp til Eidehallen, og ta til høyre i krysset rett ovenfor Eidehallen. I neste kryss er det skiltet til Stortua. Kjør rett oppover i boligfeltet, ta til venstre i neste kryss (krysset er ved en bekk), og parker ved skigarasjen til Eide Il helt øverst i vegen. (God parkering med plass til mange biler, ingen avgift). Her starter lysløypa. Parker ved skigarasjen til Eide Il helt øverst i veien. Ingen parkeringsavgift.