Vakkerstøylen om Litlelangdalen

Fjord

Lang tur over fjellet til Vakkerstølen via Litlelangdalen til Osten, videre innover til Bjørnebottvatnet og over Hånådalsreset til Litlehånådalen som følges ned til Vakkerstøylen. Tidsberegningen for denne turen er gjort fra start og frem til hytta. Altså kun en vei.

Parker på parkeringsplass like nedom Øvstestølen. Kryss over brua og ta av opp til setrene, følg skilt til Osten på venstre siden av elva. Stien krysser i starten opp lia til venstre for elva, før terrenget legger seg noe ved Harpå. Følg tydelig sti innover Litlelangdalen.

Stien følger til venstre for elva hele vegen. Omtrent halvvegs er det et kort bratt parti opp forbi Storhammaren, før terrenget legger seg igjen. Passer et lite vatn til høyre (Osvika) og innover myrene før siste stigninga opp til Osten som ligger like ved en stor stein. Bok på hytta.

Etter Osten svinger dalen sørover og slakt terreng leder opp mot Litelangdalsvatnet. Stien går i fjellsida til venstre for vatnet og videre innover til neste vatn, der god sti følger venstrekanten av vatnet. Etter dette vatnet er det litt stigning opp til Bjørnebottvatnet og videre innover venstrekanten av vatnet.

Litt før enden av vatnet tar stien opp et kort bratt parti, før terrenget legger seg noe og går jevnt oppover Hånådalsreset. Etter skaret skrå et stykke mot venstre på vardet sti før det runder nedover en rygg og nedover mot Litlehånådalen. Litt ur forbi det første vatnet, deretter bedre sti litt til venstre for bredden av Litlehånådalsvatnet til Jervebu.

Etter Jervebu går det jevnt nedover dalen og etterhvert langs venstrekanten av elva på god sti ned til Vakkerstølen. Kilde: Romsdal.com