Utsikten, nord for Hysåsen

Kristiansund

Utsikten er en familievennlig tur midt på Freiøya i et mye brukt turområde - både sommer og vinter. Denne turen er lettgått og mye av turen går langs fin skogsvei. Å sykle innover Freimarka er veldig fint. Når du er kommet frem til Utsikten har du utsikt mot Tustna en vei og mot Freikollen andre veien.

Rutebeskrivelse

Fra sørenden på parkeringsplassen på Prestmyra går du 80 meter før du tar til venstre. Her står det skiltet mot Utsikten, Hysåsen, Setervatnet og Harpskaret. Du følger lysløypa (bred gruset vei) helt frem til veiskille og tar da til venstre. Skilt mot Utsikten står i krysset og viser retning. Du går fortsatt på bred skogsvei og passerere en gapahuk, Furulunden på høyre side. Etter 100 meter tar du til høyre og forsetter på traktorvei. Freimarka åpner seg og du ser Hysåsen rett mot deg når du går i litt slak bakke innover marka. Hold til venstre der veien deler seg og følg gruset vei. Freimarkas venner har startet arbeidet med oppgradering av gammel skogsvei og du fortsetter på veien innover. På toppen av bakken sees Kristiansund og Nordmøre turistforening sitt treskilt med Matlausfjellet og Kjerringvatnet til venstre. Du går inn til høyre og følger stien og skilt Utsikten. Følg opparbeidet god bred gruset turvei frem til turmålet. Her passer det med en liten hvil og nyt Tustnafjellene. Fuglekasse nr. 61 ser du hengende i treet ved sitteplassen. Det er satt ut gode benker og bord. Gode tursko anbefales da det er vått i skogen i begynnelsen av sesongen. Dette bedrer seg utover sommeren. Ønsker du en lengre tur kan du gå helt til Harpskaret. Anbefaler at du bruker kartet da.

Adkomst og parkering

Turen starter ved parkeringsplassen på Prestmyra. Fra Krifast følges Rv70 mot Kristiansund. Etter Storbakken ser du parkeringsplassen på høyre side, og turen til Utsikten starter fra den siden. Fra Kristiansund sentrum følges Rv70 mot Frei og Krifast. Etter Bolgvatnet ser du parkeringsplassen og det er gode parkeringsmuligheter både på høyre og venstre side. Turen til Utsikten starter på venstre side av veien. Stor offentlig parkeringsplass på begge sider av Rv70, Prestmyra. Gratis parkering.