Urfjellet - Julskardtind - Galten

Hustadvika

En flott tur med start på Skaret og nedkomst like sør for Tussentunnelen på Frænasiden. Her er du innom hytta til Jakob Sunde, får med deg utsikten fra Urfjellet (Kaldbakken) og så videre vestover med utsyn i alle retninger; hele "Romsdalspanoramaet" og "runden rundt". Start: Skaret Mål: Malmekleiva.

Vi starter turen på Skaret, parkerer der og går seterveien innover, tar til venstre, over elva og opp til Melsetra. Her står det skilt til "Urdfjellet", følg stien øst for gjerdet - noe vått!! Så er det bare å følge stien opp lia, gjennom lauvskogen til den nevnte hytta. Herfra er det vardet til toppen av Urfjellet. Her tar vi en rast før vi går vestover, noe kliving ned mot skaret der kraftlinja fra Molde til Fræna går. Så opp igjen og innom Julskardtind og fram til gjesteboka på Galten. Herfra litt sørover og inn på stien forbi "Klompevatna". Noe vått i skogen mot slutten. Vi brukte fire og en halv time på turen som i lengde er 9,8 km i følge vår GPS. Den forteller også om en stigning totalt på 958 meter og et fall på 1084 meter.

Vi brukte to biler, en ble parkert like før krysset Tussen/Skaret - og en på parkeringsplassen på Skaret. Parkering like før krysset Tussentunnelen/Malmedalen