Tverrbakkhaugen

Smøla

En tur i typisk Smølalandskap. Turen er ikke lang og passer derfor som en treningstur, men også som en sønsdagstur sammen med de minste. Turen starter først på traktorvei, deretter skiltet mot myr, gjennom et skogholt før du ser turmålet. Fjellsko eller støvler er anbefalt.

Rutebeskrivelse

Gå opp til fylkesveien fra parkeringen og ta til venstre. Langs veien finner en skiltet "Tverrbakkhaugen". Første del av turen går på en traktorvei (Stikk- UT skilt) i et landskap der en har teiger og åkrer i typisk Smølastil på hver side av veien. I enden kommer en til et lite skogholt og da må en være oppmerksom slik at en ikke går rett fram, men tar av til høyre  (Stikk UT-skilt) og følger stien gjennom noen nedlagte ekrer og over noen myrområder. Stien går også langs en skogteig før den svinger til venstre og en starter turen over myra fram til Tverrbakkhaugen.

Adkomst og parkering

Utgangspunktet er at en kommer i land på Edøya, kjører 8 km fram til krysset på Innsmøla, tar til høyre og følger fylkesveien 18,7 km fram til Rokstad. Vi har markert starten på turen ved gamle Austsmøla skole (se p-skilt). Skiltet som anviser turen står ved fylkesveien ca 200. m unna skolen til venstre.
Grønn
2 km en vei
1 t. 5 min
Vår, Sommer, Høst
Både skiltet og merket

Sti 4

Offentlig transport

FRAM har rutetilbud til og fra hurtigbåtavganger på Smøla. Sjekk rutene på FRAM.no Velg østside rute på FRAM.

Annet

Obs parkeringsskilt ved et busstopp, ta inn til høyre for parkering på Gamle Austsmøla skolen. Deretter til fots tilbake 200 m til venstre på fylkesvei, turen starter ved skiltet " Tverrbakkhaugen".