Tusenårvarden fra Langmyrvegen (Thisløypa)

Molde

En lett tilgjengelig men tidvis bratt tur, som kan gjennomføres som en ettermiddagstur for voksne, eller en helgetur med barna. Turen går på opparbeidet gruset turveg langs Moldeelva, en passerer Skihytta, før en passerer tregrensa og får flott utsikt over Moldepanoramet når en går langs ryggen mot Tusenårvarden.,

Fra brua følger du vestsida av Moldeelva rett nordover (oppover). Moldemarkas Venner har laget en fin opparbeidet turveg på ca 1.5 m bredde som du følger. Etter en litt bratt stigning i starten følger du godt oppmerket sti. du kommer etter hvert inn på kryssende turvei. Her tar du til høyre noen meter før du igjen tar av mot venstre og følger Thisløypa i bratte bakker oppover. Du krysser etter hvert lysløypa og deretter Varadevegen (gruset bilvei) ved Damefallet. Herfra følger du gruset sti videre nordover mot Skihytta og Tusenårsvarden. Etter noen 100 meter kan en velge om en vil bruke en bredere Turveg opp til Skihytta, eller gå videre på den spesielle steinete stien rett oppover mot Skihytta. Etter et stykke ser en Molde og Omegn IF sin skihytte i Moldeheia. Velg om du vil gå innom hytta på vegen oppover eller gå innom på nedtur. Nord for hytta går det fin hellelagt og kloppelagt sti mot toppen. I det en kommer opp til Auduntjønnan, tar en til høyre og følger ryggen østover. Da ser du Tusenårsvarden. Det er en del bratte partier over svaberg fra Skihytta og opp til toppen.

Det finnes parkeringsplasser ved Kivibutikken i Langmyrvegen, men her må du spørre i butikken om du kan parkere mens du går på tur.
7,75 km tur/retur
Vinter, Vår, Sommer, Høst
Skiltet

Sti 4

Enkel tilkomst fra Langmyrvegen.