Trolldalsvatnet

Hustadvika

Dette er en trimtur. For hjertet.

Turen starter ved Eide vassverk og følger anleggsvei innover Trolldalen. Det er god vei. Når du kommer innover dalen stiger majestetiske fjell opp rundt deg. På høyre hand oppover har du Nonshaugen og Nonsfjellet, på venstre side Trolldalsheia og Luten. De siste 600 metrene går det relativt bratt opp, helt til du er fremme ved turkassen. Fra Trolldalsvatnet kan du ta til venstre og gå over myrene, til Litjvatnet og ned til Halåssetra. Fra Halåssetra kan man følge kraftlinjetraseen tilbake til grusvegen som går opp til der du parkerte bilen.

Når du kommer kjørende fra Eide sentrum, tar du av fra riksveg 64 rett før brua over Nåsaelva. Etter vel 2 km rett fram tar du av til venstre ved Stikk UT!-skiltet og kjører opp til Eide Vassverk sitt lokale hvor vegen er stengt for videre kjøring med bil. Dersom du kommer fra Moldesida, tar du av til høgre fra hovedvegen på Brandsetra ved første sidevegen etter Freneidet etter å ha passert den første løa og 3 bolighus på venstre handa, se Stikk UT-skilt. Etter 1,2 km tar du av til høgre ved Stikk UT!-skiltet og du ender ved Eide Vassverk. Parker her. Parker ved Eide vassverk, på andre siden av veien, rett ved bommen. Gratis parkering. Vis hensyn.
4,8 km tur/retur

Buss til busstopp ved Rv64. Herfra må du gå vei opp til startsted, om lag 1,5 km. Se http://www.frammr.no