Tarløysa

Enkel og fin topptur med fantastisk utsikt. Med unntak av et kort bratt parti på toppen går turen i stort sett slakt terreng.

Fra parkeringsplassen følg skilt mot Herjevatnet 50 m, og ta så opp til høyre på åpent felt etter hytte. Kort stigning opp til et langt flatt parti. Følg svak rygg som går i høyrekant av det slake partiet, oppover mot fortoppen. I det bratte partiet før fortoppen skrår en ut mot høyre til ryggen og opp denne. Når ryggen legger seg skrår en igjen bortover til høyre for ryggen mot selve toppen. Kort bratt parti langs rygg som går fra venstre og opp til selve toppen. Åpen, lita hytte på selve toppen. Den vanlige nedkjøringen følger samme veg tilbake, men det er også mulig å få en lengre og brattere nedkjøring ved å følge ned mot første svingen i bilvegen som går opp til Nysetra, slik at en kommer inn på vegen ca. 500 m under parkeringa. Kilde:

Fra Holmemstranda (ca 4,5 km sør for Åfarnes og 8 km nord for Siem) tar du av fylkesvei 64 (Nordsideveien) oppover/nordøstover ved Rødset. Følg Nyseterveien opp til Nysetra og parkeringsplassen som ligger ca 400 moh. Veien er helårsåpen bomveg.