Svarttinden

Molde

Denne turen passer perfekt til de som ønsker en kort topptur med flott nedkjøring. At turen ikke er så lang gjør at den også kan legges til korte vinterdager. Hvis været spiller på lag vil du kunne gå mesteparten av turen i solskinn store deler av året. Fra toppen (1094 m.o.h.) er det fantastisk utsikt til fjellpanoramaer på alle kanter. Nedkjøringsmulighetene er mange, og vil i alle tilfeller være en kombinasjon av åpent terreng og skogskjøring.

Fra lundingsplassen (se startsted) er det skiltet til Svarttinden (rødmerket skilt). Turen går et lite stykke videre etter skogsbilveien, men tar snart av til høyre opp en brattere skogsvei (skiltet). Den svinger 5 ganger før du kommer i enden av den. Herfra fortsetter man rett oppover lia mot toppen. Man vil ganske snart passere en liten tømmerhytte og et skilt videre til Svarttinden. Herfra er det lett å stake ut kursen rett mot toppen. Den beste trassen for å komme til topps er på høyre siden av selve toppen, slik at du går opp med Svarttinden på din venstre side mens du har Jamtetinden på høyre side. Den siste biten opp på toppen er bratt, med helninger rundt 30 grader. Her er det ofte hardt og isete underlag.

Turen starter på Nerland i Vistdal. Et lite treskilt med rød anvisning guider deg inn på en skogsbilvei på venstre siden av veien hvis du kommer fra Myklebostad (ved sjøen) og kjører mot Vistdalsheia og Eresfjord. Du følger skogsbilveien et lite stykke og kommer til en lundingsplass med parkeringsmuligheter. Her starter turen. Når det er mye snø kan det bli aktuelt å spørre om lov til å parkere i et gårdstun. Følg skogsbilvei fra Nerland i Vistdal til en lundingsplass. Gratis parkering. Hvis snøforholdene ikke tillater dette; spør om å få parkere i et gårdstun.
Skitur
Rød

Anna

På en del kart kalles toppen Nonshaugen

Topografiske kartserie M711 blad 1320II, Eresfjord.