Svarthammeren 595 moh.

Heim

Dette er en morsom liten fjelltur som passer de fleste. På vegen passerer du Reinslisetra, gjennom tett granskog, lysåpen bratt lauvskog og etter hvert myrer og steinete knauser før du til slutt ser den ruvende bautaen av et turmål - Svarthammeren. Her får du flott utsikt over Valsøyfjorden og fjella rundt.

Turen starter inne ved enden av Reinslivatnet. De første 750 meterne går på en traktorveg som ender ved Reinslisetra. Etter den første brattbakken tar du til venstre, slik at du får Litlreinslivatnet på høyre side. Oppe ved Reinslisetra forstsetter du rett fram helt til vegen slutter. Her går du til høyre inn i skogen, og følger den merkede stien oppover bakkene. Dette er et sauetråkk som fører nesten helt opp til Svarthammeren. Du får veldig fin utsikt over Valsøyfjorden når du kommer opp ved Reinslinebba. Det kan være fint å ta en tur oppom her også. Følg merkinga helt til du kommer innpå Turistforeningens sti mellom Tverrlihytta og Harbakkhytta. Herfra ser du Svarthammeren til høyre lenger fremme. Du følger KNT's merking ca. 400 meter (opp en bratt bakke) før du tar av til høyre og følger den blå merkinga mot Svathammeren. Så er det bare å følge denne stien opp til varden. På varden er det ei turkasse med bok som du kan skrive navnet ditt i. Om du går denne turen på sommeren, får du kanskje se sauer på fjellbeite.

Turen starter på innerenden av Reinslivatnet. For å komme dit, tar du av inn til Valsøyfjord fra E39. Du følger vegen helt inn til Valsøybotn, ca. 1 mil, og tar av oppover mot Fossdal Stadion. Like etterpå ser du grønne skilt opp mot Reinslivatnet og Botnavatnet. Følg denne. Ved de grønne skiltene må du betale bompenger. Kjør oppover helt til du kommer til et stort steinbrudd med tilliggende parkeringsplass. Her forstetter du rett fram, innover langs Reinslivatnet. Parker ved enden av vatnet.