Svartevatnet via Lomtjønna

Vestnes

Fin tur som går fra Kjølset opp lia til Bjørkesetra og deretter langs fjellryggen opp til Lomtjønna. Herfra slakt terreng videre inn til Svartevatnet.

Parker ved liten avkjøring til venstre på hovedveien like etter Kjølset når en kommer fra Måndalen. Skilt til Bjerkesetra synlig fra veien der stien starter (traktorveg). Start på traktorvegen og etter gjerdet fortsett vegen på skrå oppover til venstre. Følg kanten av et granfelt til venstre til en kommer inn på traktorveg. Følg denne oppover til den slaker ut, der et skilt (umerket) peker på stien opp til høyre. Stien er godt merket med rødt, og slynger seg fint oppover lia til setra. Ta av til venstre mellom de to første hyttene og følg kanten et stykke forbi ei lita myr. Stien går opp i venstrekanten av myra, og går så et stykke oppover inne i skogen før en kommer opp til skoggrensa. Fra skoggrensa følger stien ryggen oppover til toppen før Lomtjønna. Herfra er det en liten bakke ned til Lomtjønna. Kryss vatnet på vad til venstre og til bok etter hytta. Fortsett i slakt terreng på litt dårlig sti rett sørover for vatnet, den krysser etterhvert litt mot høyre og møter hovedstien inn til Svartevatnet ved Storkroken (høyde). Følg stien videre sørover til Svartevatnet. Kilde: