Strandsetra

Turen følger den gamle setervegen opp til Nakkensetra, videre til Fonnasetra og forbi Haukarhammeren til Strandsetra. God sti hele vegen.

Fra Åndalsnes følg RV 64 mot Molde. Passer Isfjorden og ta av opp på gamlevegen ved Markaneset. Parker langs gamlevegen mellom Stranda og Fonna, starten på turen til Nakkensetra er merket med skilt. Følg merking opp ny sti et par hundre meter til den møter gamlevegen og går på skrå opp til venstre. Følg god sti oppover et stykke før Nakkensetra krysser den en liten elv på en bro. Fortsett oppover og stien krysser litt før den kommer opp på en myr som krysses opp til Nakkensetra. Stien fortsetter oppover bak hyttene til venstre på setra, og følg stien ca. 10 min opp til stikryss til Einangsetra (Einangsetra 5 min langs tien til venstre). Hold til høyre i krysset og stien går nå slakere innover gjennom skogen. Etter et lite stykke kommer en til Fonnasetra. Fortsett rett opp i starten av det åpne området på Nakkensetra. Stien går ca. 100 m oppover til noen gamle murer før den fortsetter til høyre og går slakt bortover. Haukarhammeren ligger like over Strandsetra og er et flott utkikkspunkt med benk. Herfa brukte de å rope ned i gamledager. Fra Strandsetra kan en fortsette videre opp til Strandafjellet, gå til Skorgedalen via Einangsetra, eller ta samme veg tilbake. Kilde: