Storvatnet

Smøla

Storvatnet ligger i Midt-Smøla naturreservat midt inne på Smøla. Det regnes som en del av myr og heiområdene på Smøla som ble verna våren 2009. Det tar bortimot en 30-40 min å nå fram til enden av vannet. Turen er ca 2,85 km, og terrenget er passe kupert og vått. Deler av stien ligger helt nede ved vannet, og når det regner mye, så er det forhold for å vasse litt noen steder. Storvatnet var tidligere drikkevannskilden for store deler av Smøla, og der selve stien starter, ligger den gamle pumpestasjonen. Stien til posten finner du til venstre. Den er ganske tydelig hele veien. Mange fritidsfiskere bruker Storvannet til å fiske i, og de går en del på denne stien. Når du har nådd hytta ved enden av vannet, finner du turpostkassen montert på hytteveggen.

Rutebeskrivelse

Etter å ha tatt av til venstre i Nelvika krysset, er det ca. 7 min bilkjøring før du skal ta av på høyre side, se etter Stikk UT skilt ved radiomasta. Kjør videre ned grusveien til du ankommer en gammel pumpestasjon.

Parker her og følg stien på venstre side. Stien går langs vannet, opp og ned i våt myr. Du følger stien helt til du ser en hytte på andre siden av vannet, her er turmålet og postkassen. Følg samme sti tilbake. Det er lagt ut klopper og plank store deler av turen, men likevel er det anbefalt støvler.

Adkomst og parkering

Turen starter når en ankommer Edøya/Smøla med hurtigbåt eller ferje. Fylkesvei 669 går rundt øya. 8 km inn på Smøla fra Edøya kommer en til et kryss der en tar til høyre og følger veien 5,5 km til Nelvika. Der er et kryss opp til Frostadheia på venstre side. Ca. 6 km derifra kommer en til radiomasta på høyre side. Den er godt synlig og det er der selve vandringen kan begynne. Der finner en skiltet. Det er mulig å kjøre grusveien ned til vatnet, men en kan like gjerne parkere der skiltet står.
Vår, Sommer, Høst
Både skiltet og merket

Offentlig transport

Smøla er en bra sykkeldestinasjon. Å sykle til Storvatnet er en fin tur om du oppholder deg på et av overnattingsstedene, eller kommer med båt/ferje ut til Smøla. Gurisentret ved kaia på Edøya har sykkelutleie. Tlf: 71542600. De har også utleie av sykkelvogner og seter for mindre barn. Ordinær buss går ikke opp til punktet.

Annet

Ved enden av Storvatnet renner ei lita elv. Vi har anlagt ei lita bru over der, men den har flom og is revet vekk. Pt. kan det være at en må gå omvei for å komme over. Men det er mulig.