Sollibøvatnet og Tranhaugen, Sekken

Molde

Denne turen byr på fin natur på Sekken og flott utsikt til fjord og fjell 360 grader rundt i Romsdal.

SEKKEN: Fra ferjekaia til Sollibøvatnet bruker du ca. 45 minutter om du holder et bra tempo. Beregn en time i moderat familietempo. Godt trente voksne gjør hele turen på 2,5 timer uten pauser. I roligere tempo og med et par pauser, bør vi sette av 3,5 - 4 timer. Fra ferjekaia kan du følge bygdeveg, skogsveg og traktorveg slik: Gå 150 meter rett fram. I krysset tar du til høyre og følger bygdevegen (grusveg) 350 meter til nytt kryss. Der tar du til venstre, følger grusvegen rett fram noen hundre meter og fortsetter på traktorveg 2,2 km til Sollibøvatnet. Du fortsetter til høyre langs vatnet 200 meter forbi hytta. Nå er du framme og kan ta deng en velfortjent hvil. og en fin rasteplass. Dersom du ikke vil gå videre til posten på Tranhaugen i dag, er det korteste og enkleste returalternativ samme veg som du kom. Alternativ 2 er fortsette videre på stien forbi posten, opp til Skogvikåsen, ta av i stikryss og følge sti til Sollibøen. Alternativ 3 er å gå tilbake til traktorvegen, ta av på sti til Vassura (bratt stigning) og følg denne stien som også fører deg til Sollibøen. Derfra er det bilveg ned til fylkesvegen og ferjekaia. Disse alternative stiene beskrives som egne turer. Nå fortsetter vi på turen til stikkutposten på Tranhaugen. Fra posten ved Sollibøvatnet fortsetter du på sti sørvestover til pil merka «Til Tranhaugen». Derfra går turen videre sørøstover. Hold litt til høyre (mot sør) til du kommer opp på et lite høydedrag, og da ser du Tranhaugen som en skogkledd topp mellom fjella Torvløysa og Oksen i Rauma. Foran deg ligger ei terrengvandring (ikke sti) på ca. 1,5 km. Hold litt til høyre for ei myr, og hold litt til venstre på en bergrygg og sikt deg inn litt til venstre for Tranhaugen. Gå opp til Tranhaugen fra nordsida. Noen sløyfer er hengt opp som merker på dennes trekninga, men i hovedsak må du stole på retningssansen og sikte deg inn på Tranhaugen. Etter registrering på Tranhaugen (304 m.o.h.), går du unnabakk og i nordlig retning. Hold retninga litt til venstre for Bolsøybrua. Her er det heller ikke sti, men denne strekninga ned til Fjellvegen er bra merka med rødmala stikker med sløyfer på. Gå ned til ei myr, sving til høyre, gå et stykke på en bergrygg og fortsett i myrlendt terreng ned til Fjellvegen. Nede i området ved Kvilarsteinen kan du enten svinge til venstre, følge Fjellvegen (grus sti) til Sollibøvegen og sette kursen mot ferjekaia, eller du kan svinge til venstre og følge Fjellvegen (ikke ferdig grusa) forbi Oppsalen til sørsida av øya. Der kommer du ned på Håkon Herdebreis veg. Avstander og tid (rask gange): Ferjekaia: 0 km (0 minutt) ● Stikkutposten ved Sollibøvatnet: 2,9 km (40 min) ● Stikkryss ved Skogvikåsen 3,2 km (45 min) ● Tranhaugen 5,0 km (1 t 30 min) ● Kvilarsteinen ved Fjellvegen 6,5 km (2 t) ● Tepppinga / Traktorveg mot Vestadberget (masta) 7,0 km (2 t 10 min) ● Bygdetunet 9 km (2 t 30 min).

Ferjekaia på Sekken er utgangspunkt for turen. Tilreisende trenger naturligvis ikke ta med bil til Sekken for å gå til stikkutpostene. Det er bra med plass på ferjekaia for de som velger å ta med bil og parkere der.
9 km tur/retur

Sjekk ferjeruter på http://www.fjord1.no Mandag - fredag går det buss på Sekken mellom Vestadstranda og ferjekaia til stort sett alle ferjeanløp fram til kl. 16.40.