Smørbotn rundt

Tradisjonsrik fjelltur rundt Smørbotn. Turen går i flott og variert terreng uten de bratte bakkene og med mye renning. På slutten av sesongen vil det normalt være spor rundt.

Parker på parkeringsplassen på Skorgedalen (bomveg). En kan velge å starte opp Ljøsådalen, eller å ta ski trekket opp og så gå over Strandafjellet. Her er turen over Strandafjellet beskrevet. Ta skitrekket opp til toppen. Fortsett på ski oppover ryggen, til den møter Følg ryggen opp til den møter en liten dal. Enten fortsett fram venstrekanten av dalen, eller gå opp på toppen av ryggen til høyre. Begge alternativene møtes litt lengre framme, men over ryggen gir flott utsikt mot Åndalsnes og Romsdalen. Når løypene møtes er det en lang bakke ned Fiskebotnen og nesten ned til Høyspentlinja. Ta til venstre ned i dalen, og kryss elva litt nedenfor Ingridsetra. Hold høyden bortover lia og kryss svakt oppover mot Svartebotnen (mellom Smørbotn og Gravfjellet). Følg høyresiden av dalen innover til skaret og Kvassetindvatnet. Etter vatnet er det renning ned til Bollfjellvatnet (følg venstre fjellsiden ned) og rund til venstre rundt Holmsølsnøsa ved Sladdertjørna. Fortsett slakt nedover og hold fortsatt langs fjellsiden til venstre. Rund fjellsiden før Herjevatnet, hold høyden og følg fjellsiden 100 til 200 m fra Herjevatnet tilbake mot Nesskaret. Slak stigning siste stykket opp til Nesskaret. Fra Nesskaret er det renning ned til Selsetervatnet. Hold til venstre i starten, deretter ned til høyre for elvedal før en skrår direkte mot enden av Selsetervatnet. Herfra er det normalt oppkjørt løype rundt vatnet, og en velge hvilken side en vil følge tilbake til parkeringsplassen. Kilde: