Slettvikane

Merket DnT løype innover den frodige Berdalen til Småhola, og videre opp forbi Inste Småholvatnet og ned igjen til Slettvikane. Turen er krevende med flere bratte partier og vading av elv innerst i Berdalen.

Bilvei fra Innfjorden til Berill (6 km, ikke medregnet i gangtida). Turen starter fra parkeringsplass etter veikrysset til Bøstølen. Bratt opp ca. 200 meter til anleggsvei. Denne følges ca 2,5 km til kraftverk. Merket sti fortsetter opp til venstre for kraftverket. Følg nordsida av elva til en liten helårs bru som krysser elva, og stien går deretter på sørsiden av elva gjennom småskog og store steinblokker helt inn til der siste stigninga starter. Brua er falt ned, så elva må vades under brurestene. Deretter bratt oppstigning til Småholvatna. Oppe i Småhola er det flere vatn med fisk, og det er også ei åpen hytte ved det ene vatnet (tilhørende Voll Fjellstyre). Her er det naust med båt og garn. Fortsett forbi venstresiden av vatnet og opp langs elva til Inste Småholvatnet. I nærmeste enden av vatnet, tar stien skarpt av til venstre oppover sida. Kryss oppover ura, ca. 300 høydemeter før stien svinger til høyre igjen og runder fjellet. Hold høyden fram til skaret over andre enden av vatnet. Her er en på høgste punktet og stien følger nå høyresiden av dalen nedover. Siste stykket går stien litt bratt ned ei ur, før god sti igjen leder fram til vegen over Trollstigen og til Slettvikane. Det planlegges remerking og ny sommerbru innerst i Berdalen i løpet av 2013. Kilde: