Skarven

Aure

Skarven 896 moh er det høyeste fjellet på øya Tustna. Den er et meget flott fjell for alpin skikjøring. Med sin åpne og vide fjellside med ca 25 graders helning er det ypperlige forhold for toppturentusiaster.Det er stigning helt fra du begynner ved bilen og opp til toppen.

Fra bilen går du opp traktorveien til den stopper. Videre går du i nordvestlig retning mot tregrensa og fortsetter slakt oppover i samme retning. Hvis du begynner å gå opp mot toppen like etter tregrensa blir stigningen en del brattere og enkelte partier over 30 graders helning. De fleste begynner stigningen langs ryggen du ser når du komme over tregrensa og skrår bratt opp slik at du kommer mot toppen fra Sørøst Det slakeste alternativet får du hvis du går helt frem til Seteraksla og krysser opp bratta mot toppen. Når du nærmer deg toppen vær obs på å ikke kom for langt mot vestsiden av toppen. Da det kan være skare og isete ned mot stupet., spesielt tidlig på vinteren. Det er også skavler langs kanten ned mot Gullsteindalen.Turen ned følger du samme vei eller velger en litt brattere nedfart på sydsiden av fjellet.

Ved Tømmervåg fergeleie på Tustna tar du av mot Indreseter. Følg veien ca 9 km. Det er ikke parkeringsplass, men du kan parkere langs veien. Det er lett å finne startpunktet da det på nersiden av veien er et eldre hvitt hus og en liten låve. Turen starter langs traktorveien som går opp mot Skarven.