Skåla og Litleoksen, rundtur

Koselig tur med fantastisk utsikt over Romsdalsfjorden på toppen. Turen går i et veldig fint område, og er her beskrevet som rundtur ned igjen til Landresetra. Rundturen kan gåes begge veier.

På Lerheimskrysset ta av til Rødven. Vegen fører først gjennom bygda Eidsbygda og videre til bygda Rødven. Når man kommer til Rødven, ta av veg til venstre rett før rød fjøs. Følg denne vegen ca 2 km og ta opp veg til høyre. I neste kryss ta til venstre. Denne vegen fører til fram til bomveg til Landresetra. Parker ved Landresetra. En kan kjøre lenger inn, men normalt kommer en ned igjen her. Følg veien 1 km innover til t kryss. Ta til venstre innover mot ei hytte, og ta til venstre gjennom gjerdet før hytta. Følg stien gjennom skogen og videre opp ryggen. Stien er jevnt bratt opp til Tjuvgjølet der en kan se rett ned i fjorden. Slak fin rygg siste stykket opp til Skåla og videre til Litleoksen. Alternativ start på turen er langs traktorvei som tar av til venstre like etter Landresetra. Turen kan med fordel inngå som del av rundtur over Skåla. Denne turen kan gåes begge veier, enten med start eller slutt på Landresetra. Kilde: