Seterhaugen

Sunndal

En kulturhistorisk opplevelse i storslått natur!

For den første turen til Seterhaugen anbefales det, fra parkeringsplassen, å gå til venstre og følge skogsbilveg et stykke. Deretter kommer du over på en svært tydelig sti. Etter ca. 40 minutter anbefales det å ta en avstikker til venstre, til Ivarløa. Her er det et imponerende skue over Sunndalsfjorden. Etter totalt en liten times gange er du på Seterhaugen.

Ta RV 70 fra Sunndalsøra og kjør i retning Kristiansund ca. 9 km til Gjersvoll. Ved rødt hus og buss-skur tar du av til høyre og du passerer åpen bom på sideveg. Kjør noen hundre meter til parkering på Nebba (Arne Innerdalen). Her finner du opplysningsskilt for turen og en god parkeringsplass. Ingen avgift,
Grønn

Anna

Om en vil utforske området mere: Turen kan gå videre oppover fra Seterhaugen og etter kort tid en litt bratt bakke. Her anbefales det å ta av stien og gå til venstre, til Stigaløa. Dette er en liten rundtur og man kommer senere tilbake til hovedstien til Øverhaugen, hvor det på ny er et imponerende skue. Fra Øverhaugløa kan turen forlenges til Grøvelnebba eller til Mohaugen og eventuelt ned til Durmålhaugen og videre ned på vegen til Innerdal. Hele turen tar 5-6 timer. På hjemturen, fra Øverhaugløa, kan det velges en ny trase, ved å ta stien som først går i østlig retning (mot Sunndalsøra), for senere å komme tilbake til hovedstien til Seterhaugen. Dette er nok en liten rundtur. Vel nede på Seterhaugen kan en på ny velge en ny sti for hjemturen. En går til venstre for løa på Seterhaugen, lengre øst sammenlignet med oppturen. Her finnes det også en tydelig sti, som ender på parkeringsplassen. Denne nedfarten har et litt luftig, men ufarlig, parti.