Saufonnholet - Kvanndalen

Populær tur som er bratt både opp og ned. Starter opp Saufonnholet, går via Middagsvatnet, over til Kvanndalen og ned igjen denne. Turen går i et majestetisk og flott terreng, med fantastisk utsikt mot Kvanndalstind og Vengetindan. Fra ruta kan man ta en avstikker oppom Middagsfjellet.

Parker på parkeringsplass innerst i Erstaddalen (bomvei). Kryss over broen og følg sti som leder mot venstre, ut mot traktorvei. På første åpne slette følg tørrlagt elveløp oppover mot venstre til elven, og deretter elvekanten til stien begynner. Det er noen traktorveier som en følger delvis, men stien tar stort sett av til venstre på disse. Før skoggrensen går stien bratt oppover langs en rygg. Etter skoggrensen er stien tydelig der den krysser ura fram mot elva, der det blir bratt. Det bratte partiet er godt merket, og sikret med kjetting og wire. Der er luftig ca. 300 meter, før terrenget legger seg og stien krysser oppover ura til toppen av skaret. Saufonnhytta og vatnet ligger like innenfor der terrenget legger seg, på andre siden av elva. Kryss tilbake over elva og følg kanten av vatnet gjennom ura, før det begynner å stige. Tydelig og godt merket sti, men et par bratte partier før det legger seg like før Middagsvatnet og hytta. Etter hytta følg like innom kanten av vatnet, ikke ta av på merket sti oppover til høyre mot Varden. Kan være litt vanskelig å se stien i starten, men den går inn mot enden av vatnet, og krysser elva før den begynner stigninga oppover til kanten mot Kvanndalen. Kryss gjennom en åpning i sauegjerdet, og ned en bratt sti som slynger seg nedover lia ned i Kvanndalen, på skrå mot venstre. Følg så sti ned hele Kvanndalen til brua ved Dale. Siste stykket går stien på traktorveg. Turen kan gåes i begge retninger. Kilde: