Sandvikstien

Kristiansund

Sandvikstien er en tur hvor du går i kystlandskap med lyng, svaberg og nyter fin utsikt mot Tustna. Dette er en rundtur hvor du må påregne 2 timer i normal gange, og det er fine muligheter for et bad i vakre Sandvika. Sandvika er ei godt skjult vik med sandstrand, hvor de fleste tidligere har kommet sjøveien. Her kan du nyte en deilig sommerdag i stillhet, og sjøen passer utmerket til snorkling og badeliv. Sandvikstien er veldig variert og spennende tur. Du må påregne både litt klyving opp, og forsiktig gange bratt ned, men det er lagt ut tau og kjetting, samt bygd tretrapper som gjør turen trygg for deg. Det å komme så nær sjøen er bare helt fantastisk, og det er godt tilrettelagt med røde T merker, prikker, varder og skilt.

Turen starter ved parkeringsplassen i Kolvika. Du ser treskilt merket Sandvikstien og Turistforeningen sin røde T. Følg godt merket turløype oppover berget og landskapet flater da ut. Du fortsetter turen langs en godt merket bergrygg og ser varder som viser veien. Fint og åpent landskap gir utsikt i alle himmelretninger. Kristiansund og Nordmøre turistforening har lagt ut 500 meter klopper, så en kan nesten gå tørrskodd hele veien. Følg merket løype i fint og lettgått terreng til du ser sjøen og over til Tustna. Her ser du også enden av rullebanen på flyplassens. Godt oppgått og synlig merket sti tar deg ned og ut mot sjøkanten. Området her heter Haltvika. Nå har du sjøen på høyre side bratt nedenfor deg. Du får egentlig lyst til å stupe ut i den vakre klare sjøen, men vi anbefaler deg å vente til du kommer til Sandvika. Stien følges rundt Sandvikskjæret og du ser nå Sandvika. Ei vik med flott sandstrand og nå er det tid for et forfriskende sjøbad. Turen fortsetter i kupert terreng langs sjøkanten. Her er det lagt ut tau og kjetting slik at du føler deg trygg. Følg skilting til Kolvika langs sjøkanten til du kommer til Kolvika badeplass. Her går du over gressmatten og følg stien slakt oppover og tilbake til parkeringsplassen.

Turen starter fra offentlig parkeringsplass i Kolvika. Et godt synlig treskilt med Sandvikstien viser starten på turstien. Fra Krifast kjører du Rv 70 til flyplassen. Fortsett videre på Pilotveien og ta av inn til høyre i Gløsvågveien. Kommer du fra Kristiansund sentrum kjører du til Dale, forbi Dahlehallen og videre frem til du svinger av til venstre i Gløsvågveien, mot Gløsvågen. Fortsett videre og du ser spredt bebyggelse innover veien. Kjør videre forbi rød låve på høyre side og etter noen hundre meter ser du at veien deler seg - en vei til høyre innover mot naturreservatet Gløsvågen og til venstre mot Kolvika og parkeringsplassen. Ei informasjonstavle sees rett fremfor deg der veien deler seg. Parker på offentlig gratis parkeringsplass i Kolvika