Sandnebba

Molde

Sandnebba er et av Vistdals mest populære tur- og trimmål. Veien og stien til toppen er ofte tidlig fri for snø om våren. På toppen får du en veldig flott utsikt over Vistdalsfjella og mot blant annet Reinsfjellet. Litt over midtveis på veien mot Sandnebba ligger Øvregardsetra (2,9 km og 490 høydemeter fra utgangspunktet i Sandvika). Den er for mange et turmål i seg selv. De som velger å gå videre mot Stornebba og senere Sandnebba kan få med seg fantastisk utsikt over Vistdalen ettersom stien videre i stor grad går langs kanten av den bratte fjellveggen på østsiden av dalen. Området ovenfor Øvregardsetra blir også brukt som utgangspunkt for paragliding for de som ønsker å ta luftveien ned igjen til bygda. Turmålet er Sandebba (846 m.o.h.), eventuelt Øvregardsetra (490 m.o.h.).

Første del av veien (ca. 2,8 km) er langs en traktorvei. Den begynner først med slak stigning før den svinger seg brattere opp mot Øvregardsetra. Ca. 100 meter før Øvregardsetra går veien over til sti. Hit kommer man seg tørrskodd med vanlige joggesko de fleste dager i sommerhalvåret. Herfra kan du se Sandnebba med en stor varde på toppen mot himmelen. Fra øvregardsetra er det skiltet sti videre mot Stornebba (720 m.o.h). Stien veksler mellom å gå i tørt terreng og myrterreng og byr ikke på krevende partier. Fra Stornebba er det lett å finne stien videre til Sandnebba (846 m.o.h.). Nå går stien i tørt og litt brattere terreng. Det går fint å nå Sandnebba både på høyre og venstre side av den siste toppen. Den siste kneika er litt bratt, men ikke spesielt luftig, og det er lett å finne godt fotfeste her også. Stien er noe utydelig de siste 100 metrene, men da er målet i sikte.

Følg riksveien gjennom Vistdal. Følg skilting til Gauprør (ved sjøen) og finn parkering i Sandvika innerst i Vistdalsbukta. Her er det skiltet til Øvregardsetra og Stornebba. Det er gode parkeringsmuligheter i Sandvika der traktorveien og turen starter.
5 t. 0 min
Ikke skiltet eller merket
Ukjent

Sti 3

Anna

Turen fra Sandvika om Øvregardsetra til Sandnebba er første del av Vistdalstraversen. den går videre fra Sandnebba til Kaldberget, Svarttind og Jamtetind. Dette er en lang og tung tur som blir brukt både som fottur og skitur.

Statens kartverk, topografisk hovedkartserie - M711, blad 1320II, Eresfjord.