Salvatna

Surnadal

En fin tur for alle uansett alder eller form. Turen er spesielt fin for barnefamilier som vil prøve fiskelykken. I Saltjønna som ligger langs stien er du nesten garantert å få ei "småstet". På selve Salvatna kan man få fin matfisk. Kok kaffe på bålplassen mellom vatna og prøv fiskelykken mens du skuer ut over Kufjellet og Skåkleiva.

Rutebeskrivelse

Etter at du har parkert ved Gammelsetra følger du grusveien som går forbi Gammelsetra. Veien går først ned en bratt bakke. I bunnen av denne bakken går du over en bekk og tar til høyre i veikrysset her. Følg grusveien oppover en bratt bakke og hold på denne veien. Veien går etterhvert over til en sti og du kommer til en myr som kalles Vidslittet. Etter å ha passert Vidslittet kommer du til Saltjønnbekken. Etter den er det en liten bratt bakke som kalles Johannesdetten. På toppen av Johannesdetten ser du et gammelt markaslitt som kalles Høggjøtå på høyre side. Etter hvert må du over Saltjønnbekken en tur til. Deretter går turen opp på ei høgd hvor du skuer utover Saltjønna der du er garantert å få "småstet" hvis du vil prøve fiskelykken. Etter å ha passert Saltjønna på venstre side går du oppover en litt lengre stigning til du kommer til et skiltet veiskille. Nå er du straks fremme på Trimboksen. Du kan enten snu her eller så kan du fortsette et lite femminutt til Salvatna hvor du både kan nyte en kaffekopp og prøve fiskelykken eller bare ta et bad.

Adkomst og parkering

Ta av ved Åmot på fylkesvei 65 mot Dønnem og Fiske. Når du kommer over brua tar du til høyre og så til venstre igjen opp Dalseggveien. Litt etter den øverste gården i Dalsegglia må du betale bompenger. Følg veien helt opp på Nordmarka forbi en stor parkeringsplass og fortsett en liten kilometer til du kommer til Gammelsetra der du kan parkere ved skiltet parkering på høyre side.
Grønn
Vår, Sommer, Høst
Både skiltet og merket

Betalingsmiddel for bomvei

Bompenger kr. 80, kan betales med vipps.