Salthammersetra

Vestnes

En fin tur etter grusveg og seterveg. Setra har en flat og fin støl på en høyde, med flott utsikt mot Helland, Vikebukt og Molde. Dette er også utgangspunkt for mange turmål i området.

Salthammersetra ligger litt nedenfor turmålet, og seterstølen ved boka heter egentlig Remmemssetra. Salthammersetra er mest brukt i dagligtale.

Fra parkeringen går turen på grusvei ca. 2 km oppover. Det er mulig å kjøre oppover bomvegen (30kr) til den øverste parkeringsplassen om sommeren, turen blir da ca. 1 km kortere hver vei.

Ved enden av grusveien (2km) er det bru over elva til venstre, som fortsetter inn på skogsveg. Etter ca. 300 meter tar du til høyre inn på ny skogsveg som går på sørsida av dalen, og følger denne opp til seterstølen. Turkassa finner du til venstre der veien flater ut og man kommer opp til de første hyttene. Det er skiltet med rød pil ved alle kryss og opp mot turkassa på toppen.

Startpunktet finner du ved å kjøre 200 meter sørover fra innkjørselen til Shell i Vestnes Sentrum til rundkjøringa. Ta første vei (Misfjordvegen) ut av rundkjøringa. Etter 500 m på Misfjordvegen, forbi barnehagen, svinger du til venstre. Etter 600 m, på toppen av bakken, svinger du til høyre. Her er det skiltet med StikkUt! Etter ca 100 m følger du svingen oppover mot venstre. 300 m oppe i bakken finner du parkeringsplass både på høyre og venstre side. Det kan være veldig bløtt på høyre side.