Sæbønakken

Fin tur langs traktorvei, deretter sti til et fantastisk utsiktspunkt både utover mot Molde og innover Romsdalsfjorden mot Åndalsnes.

Parker ved ungdomshuset på Raknem. Kryss bilvei og ta opp traktorvei som starter ca. 50 m fra parkeringen. Følg vegen til endes, og ta så oppover sti som starter med steintrapp. Etter ca. 150 m kommer en inn på den gamle stien til setrene. Ta til venstre og følg denne stien videre oppover skogen. Stien går først et stykke slakt oppover mot venstre, og deretter opp et bratt parti før terrenget legger seg. Akkurat når terrenget legger seg kommer en til et stikryss merket med Sæbøvatnet til høyre, og Høgsetra rett fram. Ta til høyre og etter et kort stykke kommer en til Ørnebo. Fortsett videre slak utover. Fra Ørnebo har en gjort unna det meste av stigningen og stien runder Hellarhaugen i samme høyde. Like før Sæbøvatnet ser en Sæbænakken rett ut til høyre, og ta til høyre i stikryss og følg sti som leder over myra bort til selve toppen av Sæbønakken.   Det er en liten topp, men med fantastisk utsikt over Måndalen og Romsdalsfjorden. Anbefaler at turen tilbake går via Sæbøvatnet, der det også er en fin rasteplass. Kilde: