Rognskogfjellet fra Skaramyra

Heim

På denne skituren går du på fine, preparerte løyper hele veien. Landskapet er stort sett åpent, og du får etter hvert flott utsikt. På veien ligger en koselig gapahuk, som er et ypperlig sted å ta seg en rast. Her kan du sitte på tørre benker og grille pølsa på tilrettelagt bålplass, og barna kan renne på ski i bakkene.

Start ved Europaveien på Skaramyra i Betna. Løypa starter like ved veien, og går gjennom skog det første stykket. Etter noen kilometer kommer man til Gapahuken. Gapahuken er et perfekt turmål for småbarnsfamilier. Turkassa henger på et tre like ved. For dere som ved gapahuken ikke har fått tilfredsstilt kroppens behov for fysisk aktivitet, går løypa videre. Her begynner den bratteste delen av løypa, men du er raskt oppe ved Steinsetervatnet. Følg sporene rundt vatnet, opp bakkene ved enden og innover fjellet til løypa ender. Her snur du.

Det anbefales på det sterkeste å gå opp til Steinsetervatnet eller lengre, for utsikten blir finere jo høyere du kommer. Langs hele løypa fins det utallige steder hvor du kan stoppe og spise. Furu er områdets dominerende treslag, og å finne god ved til bålet er ingen sak. Vil du gå løypa til endes, havner du etter hvert over tregrensa, og følger sporene gjennom slake vidder opp mot Rognskogfjellet. Her slutter sporet, men om du er skikkelig gira kan du ta turen videre opp på Blåfjellet. Turen blir vesentlig lengre, men utsikten og samvittigheten desto bedre. Nedkjøringa kan være svært morsom (og rask), spesielt på skarpt føre. For mange blir dette dagens høydepunkt.

Turen starter ved Skaramyra i Betna. Ta av fra E39 på øversiden av vegen på ei lita flate like ved Betnakrysset. Fra Betna, nordover på E39, kjører du opp en liten bakke til du kommer ut av gatelyset og forbi et par 80-skilt. Sving til høyre ved første anledning etter skilta. Parker her. Fra Liabø, sørover på E39, kjører du de svingete vegene nesten helt fram til Betna. Med en gang du ser 60-skiltene før Betna, leter du etter avkjørsel på venstre side. GPS-koordinater: N63° 05.542' E8° 21.004'