Ristuva fra Bådalen

Averøy

Rundtur. Balsam for sjelen. Turen går opp i høyden, byr på motbakker som gir hjertet litt å jobbe med, går over i sti gjennom heilandskap. Behagelig utsikt. Nedover går turen på god sti som går over på grusvei.

Turen starter på p-plassen. Gå tilbake til Fv64 og ta til venstre. Følg veien rundt svingen. På høyre side får du en åpen plass, en oppstillingsplass eller lagerplass. Herfra starter skogsveien. Følg skogsveien innover. Etter noen hundre meter dreier den svakt mot høyre. Følg veien. Gradvis stigning. Skogsveien går over i sti. En sti som etter hvert tar deg opp, forbi hjertebenken. Her kan du ta en rast og skrive deg inn i turboka. Du skal følge sti til venstre for hejrtebenken videre oppover. Stien går av vei og til venstre opp gjennom skogen. Følg tydelig sti opo over tregrensa og til turkassen på toppen av Ristuva. Fra toppen går det flere stier. Du skal i retning med Meekknoken foran deg. Det er stien som går til høyre. Tar du til venstre går den ned mot Kvernes. Følg god sti nedover til du kommer på vei igjen.

Turstart ved Bådalen skole og Skolemuseet. Fra Eide og Atlanterhavsvegen: Kjør Fv64 til Bådalen. Kjør til du har Bådalen friskole og Skolemuseet på venstre hånd. Etter skolemuseet tar du første vei inn til venstre, så til venstre igjen. Parker på p-plass. Fra Kristiansund: Kjør Rv64 til Averøy. Du skal gjennom Atlanterhavstunellen. Kjør gjennom Bruhagen og videre til Bådalen. Du kjører forbi Omfarøya friluftsområde på høyre hånd. Veien svinger mot høyre. Rett før du kommer til Bådalen Friskole tar du inn til høyre, så til venstre. Parker på p-plass. Parkering ved Bådalen friskole og Skolemuseet. Gratis parkering.
7,7 km tur/retur

Asfalt 0,7
Sti 3

Buss til Bådalen. Busstopp ved Bådalen friskole og Skolemuseet. Se http://www.frammr.no

Turkart Kristiansund eller Averøy kommune sitt friluftskart. Se også kommunens hjemmeside: http://averoy.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=677&FilId=1812