Remmemsdalen til Bjørnetua via Salthammersetra.

Vestnes

Denne turen er stort sett lett å gå. Når man kommer over skoggrensa ved Salthammersetra, ca 400 moh, føler man at man er på fjellet og har fin utsikt både oppover og nedover. Dette er også utgangspunktet for mange andre fjellturer nært Vestnes; turer man blir lokket til av utsikten underveis.Du ser til havet utenfor Aukra med Bjørnsund og langt innover Langfjorden og 'hele' Molde for å nevne noe.

Fra parkeringen går du opp (Helland)seterveien, eventuelt det lille stykket som er igjen av gamleveien til høyre for betalingsbommen ved starten. Følg seterveien og kryss Remmemselva på bru etter ca 2,13 km. Her møter du veien fra Holan og følger denne oppover. Går til venstre inn på den lyngdekte flata på Salthammersetra for å nyte utsikten. 2,90 km hit. Du skal videre og sikter mot den lille hytta i skogen i sørøst og finner stien mot Bjørnetua. Etter 3,5 km når du Mimorgasteinen (se bilde 1 og 2). Kartkoordinater: 32 V 0401088 og 69 42029. Følg stien videre opp til Bjørnetua 32 V 0401134 og 69 41930. Se opp for myrhull og erosjonshull i bakken. Ned igjen kan du følge stort sett samme rute, men gå rett fram mellom hyttene på Salthammersetra. Etter en tur på 7,30 km er du igjen ved parkeringsplassen.

Utgangspunktet for turen er Parkeringsplassen ved Vassverket i Remmemsdalen. Parkeringsplassen finner bilister ved å kjøre 200 meter sørover fra innkjørselen til SHELL i Vestnes Sentrum til rundkjøringa. Første vei (Misfjordvegen) ut av rundkjøringa. Etter 500 m på Misfjordvegen skal du svinge skarpt til venstre. Etter nye 600 m er du på toppen av bakken og svinger skarpt til høyre. Etter ca 100 m følger du svingen oppover mot venstre. Knappe 300 m oppe i bakken finner du parkeringsplassen på høyre side. Koordinatene til P-plassen er: 32 V 0401791 og 6943712. Parkering ved startstedet eller ca 1,1 km lengre oppe i Hellandseterveien hvis du betaler bompenger (30 kr)

7,12 km tur/retur
Ikke skiltet eller merket
Delvis

Til Vestnes sentrum kommer man seg med TimEkspressen, hurtigbåt eller ferje/buss. Derfra til startstedet; se beskrivelse under "Startsted".