Pyttbua

Fin og godt merket DnT tur innover Puttbudalen fra Tunga. Turen går i lett terreng på god sti hele vegen inn til hytta.

Øverst i Romsdalen følg skilt Brøste fra E136. Etter gardsbruk deler bomvegen seg i to. Følg bomveg til venstre. Kjør vegen forbi seterområdene Horgheimssetra og Kabben og fram til parkeringsplass ved Tunga. Dette er en DNT-sti som fører fram til Pyttbua som er eid av Ålesund og Sunnmøre turistforening. Stien starter over brua og følg grusvegen forbi Tunga seter med flere tømmerbygninger. Etter et tømmerfjøser det skiltet Pyttbua inn til venstre. Følg god sti gjennom skogen, langs høyrekanten av elva gjennom Puttbudalen. Lite stigning i dalen før det går litt oppover like før en passerer skoggrensa. Gamle Puttbua er et herbør som ligg i Puttbudalen men på motsatt side av Puttåa. Tradisjonen sier at denne ble bygd midt på 1600-talet av Ole Putt Kleiven, bruker på Kleiva øvst i Romsdalen, som trakk seg til fjells for å unngå skatteoppkrevere. Seinere ble herbøret brukt under reinsjakta langt framover 1900-talet. Putt skal ha gitt navnet til dalen og området. Etter skoggrensa kommer en helt inntil elva. Her er det flere fine rasteplasser på berga. Fra elva er stien godt merket med varder. Hold til høyre og langsmed elva i starten, før stien går litt mer til høyre for elva det siste stykket. En ser ikke hytta før en passerer en høyde like før hytta. Pyttbua har gode overnattingsmuligheter. Pyttbua er flott utgangspunkt for veldig mange turer, både toppturer og turer til andre DnT hytter. Kilde: