Otrefjellet

Haram

En flott tur som er relativt lettgått, men forholdsvis lang. Turen går først på seterveg i gran- og løvskog, fram til Ulvestadsetra. Her åpner landskapet seg, og resten av turen er det ikke skog som skjermer for utsikten. På Ulvestadsetra er det trimpostkasse for IL Ravn, og her er det også rastebenk. Det er fint å gå fram på kanten og se ned på Vatnedalen, og travbana. Videre går det en noe gjenvokst og ganske bratt setervei fram til Ulvestadvatnet. Dette er drikkevannskilden til Vatne, og litt ute på vatnet ligger det en delvis sammenrast hytte. Like før huset som står ved demninga ved Ulvestadvatnet tar du av på merket sti til høyre i retning Otrefjellet. Følg stien til første høydedraget. Her deler stien seg, og du skal holde til venstre. Denne stien følger du helt til toppen av Otrefjellet. Hvis du vil, kan du også gå til Vestresetra. Da går du tilbake på stien fra toppen av Otrefjellet, og ned til stidelet på første høydedraget. Hvis du skal til Vestresetra tar du til venstre her. Følg merket sti nedover til Vestredalen, og når du kommer ned til elva "Sagåna" holder du til venstre. Du skal ikke krysse elva her. Følg så tydelig og merket sti forbi "Kjerringholen". Når du har passert denne høyden vil du se Vestresetra oppe til høyre. Her er det Stikk-Ut kasse på en gammel setermur. Hvis du har en bil parkert ved Sagåna i Vatnedalen, er det fint å følge stien tilbake til elva "Sagåna", krysse denne, og følge godt merket sti ned til parkeringsplass i Vatnedalen på FV 147

Selve Otrefjellet er kjent for å være et "ruskete" fjell. Når du kommer opp i området midt mellom høydedraget med stidelet og toppen kan du se kløfter i bakken. Disse kan være veldig dype, og det er viktig å følge sti og merking her. Spesielt gjelder det å unngå snøbroer dersom du går her på vinter/ettervinter.

Fra E39 tar du av på FV 661 mot Brattvåg/Vatne. Følg FV 661 forbi Engesetdalsvatnet og kommunegrensa til Haram. I krysset ved Europris på Eidet tar du til høyre på FV 661 mot Vatne. Kjør over broa, og fortsett rett fram i krysset i Vatne sentrum. Etter ca 100 m tar du til venstre (ved Saron). Fortsett ca 500m gjennom boligfelt, og ta så av til høyre på veien som går opp til Vatne Vassverk (Trøavegen, og deretter Gjerdet). Her er det stor parkeringsplass, og fin utsikt over Vatne. Gå gjennom bommen, og følg seterveien oppover. Vatne Vassverk. Her er det ingen parkeringsavgift.