Orsetra, Frei

Kristiansund

Orsetra ligger i et mye brukt friluftsområde på Frei i Kristiansund, både sommer og vinter. Fine naturopplevelser langs hele veien opp til Orsetra. På toppen er det fin utsikt mot Freifjorden. En trebenk står klar til en hvil eller en prat før turen går tilbake samme vei eller videre som en rundtur.

Når du går ut fra sørenden på parkeringsplassen går du 80 meter før du tar til venstre. Følg veien inn fra Prestmyra (lysløype). Når veien deler seg ta til høyre og gå ca. 200 meter. Du kommer da til en åpen plass med en rastebenk til venstre for veien, følg da stien til venstre oppover mot Orsetra.

Turen starter ved parkeringsplassen ved lysløypa på Prestmyra. Fra Krifast følges Rv. 70 forbi Storbakken og deretter sees parkeringsplassen på høyre side. Fra Kristiansund sentrum følges Rv. 70 mot Freifjordtunnelen og skilting: Sunndalsøra. Etter Bolgvatnet ligger parkeringsplassen på venstre side langs Rv. 70 (Prestmyra). Gode parkeringsmuligheter. På prestmyra er det opparbeidet en stor offentlig parkeringsplass. Det er mulig å parkere på begge sider av veien langs RV 70. Gratis parkering.
Grønn

Beskrivelse av sjøforhold

Et alternativ er sti fra Or på Frei

Anna

Det er trimpost med kasse på Orsetra.