Opstadhornet fra Sør-Heggdal 737 moh.

Molde

Opstadhornet med sine 737 moh er den høyeste av alle toppene i Midsund. Det er også en kommunetopp. Toppen er også kjent på grunn av et stort parti av fjellet som har løsnet og glidd ut. Dersom utglidningen fortsetter og fjellstykket går i fjorden, så vil flodbølger true Molde og omliggende bebyggelse. Fin og variert tur med start i skogen og ender på høyfjellet med fantastisk utsikt oppe på toppen!

Turen starter fra parkeringsplassen på en ujevn, steinete traktorvei, som går over i sti og myr, og mot slutten blir stien tørr og er lett å følge. På grunn av mye myr, er gode sko å anbefale. Når du har gått 0.9 km fra start, svinger stien skarpt til venstre. Rett frem er stien sperret med tau, pga. et ras som gikk her for 20-30 år siden. Etter 1,76 km kommer du til en gammel Seterbu, Sømmehytta. Stien går like forbi hytta. Her er det myrete et stykke, følg de røde trepinnene i myra og røde merker på trær og stubber. Når du er kommet over tregrensen (2,87 km), ser du Lommtjønna nede til venstre, som er et fint sted å telte og fiske. Toppene Rørsethornet og Ræstadhornet stikker opp til venstre i horisonten. Nede til høyre i dalen ser du Opstadvatnet.Oppe på "platået" før de siste småtoppene før siste oppstigninga, treffer vi på stien fra Nord-Heggdal. Følg pilen til høyre. Stien blir delvis borte nest siste stigninga, som er den bratteste og eneste med mye steinur, men følg de røde merkene på steinene som slynger seg midt oppover, eller følg en litt utydelig sti til høyre for toppen for å få en fin utsikt utover. Vi valgte å gå ned igjen her. Oppe fra brattura får du en utrolig utsikt, men det er to gresskledte rygger å følge før du er på selve Oppstadhornet. Her er det bare å nyte utsikten i alle himmelretninger.

Ferge Mordalsvågen-Solholmen. Ta til venstre fra fergekaia, kjør til Sør-Heggdal.10,7 km fra fergekaia, ser du StikkUT-skiltet og skiltet til Opstadhornet på lyktestolpen på høyre side av veien. Følg grusveien til enden, der finner du en god parkeringsplass ved siden av en Motocrossbane. Turen starter fra parkeringsplassen, og opp en liten bakke hvor det er skiltet til Opstadhornet. På skiltet står det 3,5 km til Opstadhornet, ifølge våre målinger var turen noe lengre; 5,5 km. Parkering ved siden av Motocrossbane på Sør-Heggdal.
Rød

Sti 1

Anna

Området som geologene har vurdert som rasfarlig, ligger vest av topp-punktet og er på ca 700x700 meter. Flaket er på ca 15-20millioner m og har glidd ut 30-40 meter over et tidsrom på flere tusen år. Geologene trodde utglidningen hadde stabilisert seg, men GPS-målinger (2003-2006) viste noe annet. Målingene indikerer bevegelser i noen av målepunktene i øverste platået. Det er også utført geologiske målinger som bekrefter en dyptliggende bruddsone. Et ras fra Opstadhornet vil i tillegg til å rasere Opstadbygda, forårsake en gedigen flodbølge som vil ramme store områder. Bølgeprognoser viser oppskyllingshøyder mot land mellom 10 og 30 høydemeter på 3 forskjellige steder i Romsdalsfjorden. I sentrum av Molde ville bølgen bli på 10-15 meter dersom hele flaket raser i sjøen. Konsekvensene ville bli meget store.