Øspetinden

En flott topptur til en fantastisk fin topp som byr på fin nedkjøring.

Fra april kan bomvegen være åpen inn til Venåssetra, men ellers må turen starte ved Venås. Følg vegen så langt den går inn til Venåssetra. Etter setra ta av opp til høyre, og følg merket løype opp til Stavvatnet. Det er en stor elvedal til venstre som bare kan krysses helt nede og ved Stavvatnet. Like før Stavvatnet kommer en til en haug, med en liten bakke ned til broa over elva. Kryss over broa og forbi hytte. Kryss oppover og så til høyre mot ryggen som leder oppover mot toppen av Øspetind. Følg ryggen oppover, med litt kryssing innimellom. Bratt parti like før toppen, der en også kan krysse ut til venstre til hylle før det siste fjellpartiet. Det er vanlig å ta av skia rett før fjellparti på toppen. Hvi en følger ryggen helt opp er det en kvass toppegg som leder bort til selve toppen av Øspetind, Hvis en krysser ut til venstre under fjellpartiet kan en gå en krysse en bratt snøflanke til venstre under eggen bort til toppen. Ned igjen er det flott nedkjøring i botnen. Det er vanlig å holde til høyre for elvedalen på nedkjøringa, og følge en åpning i småskogen ned til myra. En kan krysse elva på bro på høyde med Venåssetra. Kilde: