Ølmannstind

Enkel og flott topptur opp til en fjelltopp som ligger fint til mellom Innfjorden og Isterdalen.

Kjør opp til Grisetgårdene, ta videre til høyre ca. 100 m og parker ved informasjonstavle på "Skallinj". Her står informasjons om stien og varder oppover. Det er gjort et stort arbeid de siste årene med å restaurere stien, og merke de gamle navnene langs stien. I en egen kasse på informasjonstavlen ligger et hefte med beskrivelse av de gamle navnene. Følg veien videre ca.100 meter, ta av til venstre gjennom et granfelt. Stien krysser en traktorvei etter ca.100 m. Etter en stund krysser den en ny traktorvei. Herfra går det relativt bratt opp til Førnakkjinnj (dialekt for furunakken). Dette er en flott rasteplass (med bålplass), og med informasjonstavle. Herfra legger stien seg litt, og følger elva et stykke før den går opp det siste stykket mot Presten. Dette er en stor varde. Anbefaler å ta turen bort et gammelt steingjerde (ca.200m) som ble satt opp for å hindre at budskapen gikk ned igjen fra setra. Gå videre østover langs steingjerde opp på ryggen. Her er det ikke noen sti å følge. Fra Presten går en opp til samme ryggen. Kryss oppover ryggen med delvis ur og delvis lyng. Når en kommer opp første bakken blir det en tydeligere rygg som en følger med Sjølbotn ned til venstre. Følg ryggen hele veien til den kommer opp i et lite skar på kanten mot Isterdalen. Kryss skaret og følg siste toppryggen opp til toppen av Ølmannstind (kalt Sautind i Innfjorden). Fra Ølmannstind er det mulig å gå bratt ned på nordvest siden og så videre opp på andre siden til Setnesfjellet og ned til Veblungsnes. Kilde: http://romsdal.com/