Nyheitind, sydflanken

Flott tur i spektakulære omgivelser som bør gås ved gode og trygge snøforhold. Krever normalt isøks og stegjern.

Rutebeskrivelse

Fra parkeringen ved Rabben følger du sommersti merket til Svartvassbu. Sent på sesongen kan det være at en må bære skiene et stykke i begynnelsen. Kryss langs merket løype opp gjennom skogen, og når du passerer skoggrensa videre slakt innover dalen. Du beveger deg nå inn i utløpssonene for flere årlige skred, blant annet fra Gjurafjellet. Etter det flate partiet kommer et kort bratt parti, som leder opp til en ny stor flate. Etter denne flaten kommer et lengre og brattere parti. Finn slakeste vei gjennom det lange henget i retning Hoemskaret. Vær oppmerksom på at det hvert år kommer ned store skred i sørvestflanken under Nyheitinden. Etterhvert som terrenget blir slakere, holder du til venstre inn mot et lite vann, og kryss opp botnen over vatnet opp til skaret rett under toppen av Nyheitind. Herfra kryss videre oppover flanken til høyre for sydryggen på Nyheitind og opp i skaret øst for toppen. Det kan av og til være en skavl før skaret. Fortsett videre mot toppen, og så opp den bratte nordflanken til toppen av Nyheitinden. Både siste stykket før skaret og siste stykket før toppen kan det være behov for å ta skiene på ryggen. Ned igjen kan en ta samme veg eller alternativt ned breen under Sjøvdøla og runde ryggen til Svartvassbu og så ned igjen i Grøvdalen derfra. Kilde: Romsdal.com

Adkomst og parkering

Litt avhengig av når på året en går turen starter en enten ved bommen innerst i Grøvdal, eller ved Rabben når veien åpnes på vårparten (siste årene har vegen vært brøytet til Rabben på vinteren).