Nyheitind

Flott skitur som går gjennom et stort fjellområde, og der en opplever fjellene fra flere sider. Egner seg godt som vårtur.

Fra Rabben følger du sommersti merket til Svartvassbu. Sent på sesongen kan det være at en må bære skiene et stykke i begynnelsen. Kryss langs merket løype opp gjennom skogen, og når du passerer skoggrensa videre slakt innover dalen. Når du kommer til dalen til venstre som leder opp til Røndølskaret og Svartvassbu kryss over elva, og følg høyre side av dalen oppover. Like før Svartevatnet kryss opp rygg til Røndølsskaret, kort bratt parti. Kryss over det flate partiet, og deretter et stykke slakt nedover til bunnen av botnen. Før Røndølskardvatnet ta til høyre opp sørsida av Nebba til vatn uten navn. Like før vatnet ta av til høyre og følg ryggen som leder oppover til breen mellom Sjøvdøla og Nyheitind. Kryss over breen og ta sikte mot venstrekanten av Nyheitind, slakt i starten deretter en litt brattere bakke like før ryggen mellom Nyheitind og Sjøvdøla. Kryss til høyre og ta av skia før siste toppflanken opp til toppen. De siste 50 m opp til toppen av Nyheitind er bratt. På hard snø/is vil isøks være en fordel. Ned igjen er det vanlig å følge samme vei fra toppen, over breen. Etter breen kan du, i stedet for å følge ryggen tilbake, fortsette ned renneformasjon til vatnet (1014 moh). Deretter samme veg tilbake til utgangspunktet. Kilde: Romsdal.com

Litt avhengig av når på året en går turen starter en enten ved bommen innerst i Grøvdal, eller ved Rabben på når veien åpnes på vårparten (siste årene har vegen blitt brøytet til Rabben på vinteren). Turen her er beskrevet fra Rabben. Parker ved hyttefeltet på Rabben (bomveg).