Mot Brattåsen

Kristiansund

Dette er en fin skitur i lett terreng og i oppkjørte spor. Starten på skituren går du i lysløype, men går du turen på kveld er det tryggest med hodelykt. Denne turen passer for alle selv om det er en svak stigning frem mot StikkUt kassa, men da er det desto kjekkere å renne tilbake. For de helt minste barna kan dette være en for krevende skitur, men der skituren går er det mange fine plasser for å ta en rast på begge sider av skisporet. Når du kommer til turmålet hvor kassa står fortsetter oppkjørte spor videre mot Harpskaret (Kvalvåg). For den som vil gå lengre er det bare å følge sporet og en møter mange fine rasteplasser ved Svartlibekken og Ivarplassdammen. Dette er bare noen få hundre meter videre fra kassen og et fint sted hvis en vil snu og gå tilbake. Denne skituren gås frem og tilbake samme vei.

Fra parkeringsplassen på Prestmyra starter turen ved skilttavla. Merk: Turen starter på motsatt side av veien for der turen til Freikollen starter. Gå ca. 80 meter og du tar til venstre (skilt Hysåsen) og følger lysløype til du kommer til et kryss. Ta da til venstre og følg oppkjørte skispor frem til kasse. Skisporene er anlagt oppå en bred og fin skogsvei innover Freimarka. Når du kommer mot slutten av turen åpnes landskapet seg og små topper som Brattåsen og Hysåsen sees. Dette området er solrikt på fine vinterdager.

Turen starter ved parkeringsplassen ved lysløypa på Prestmyra. Fra Krifast følges Rv. 70 mot Kristiansund. Rett etter Storbakken ses parkeringsplassen på høyre side. Fra Kristiansund sentrum følges Rv. 70 mot Frei. Etter Bolgvatnet ligger parkeringsplassen på venstre side langs veien. Gode parkeringsmuligheter på begge sider av veien. På Prestmyra er det opparbeidet stor offentlig parkeringsplass. Det er mulig å parkere på begge sider av Rv. 70. Gratis parkering.