Møkkelfjellet fra Fjærlia

Heim

En meget flott og luftig fjelltur med utsikt hele veien. Etter å ha kjent hjertet hamre i brystet på vei opp alle bakkene, finner du ved Fjærlivatnet en trimkasse. På toppen får du et enormt vidsyn over fjorden, havet og de majestetiske Tustnastabbene.

Rutebeskrivelse

Følg stien fra svingen i boligfeltveien, opp til den krysser skogsveien og sving til venstre inn på denne. Følg skogsbilveg/grusveg bratt opp til Fjærlivatnet. Derfra ta av til høyre og følg merkingen oppover og utover mot fjorden. Etter en stund dreier stien bratt opp mot toppen av fjellet. Her må du være litt varsom hvis det er tåke. Retur samme vei. (Evt.retur en lengre tur ved godvær; videre over og ned i Sandådalen til Valsøybotn. Se egen turbeskrivelse.) Om man ønsker det, kan man også ta turen rundt Fjærlivatnet, hvor Fjærlisetra ligger. Setervollen er kulturminner og en kjempefin raste/hvileplass med flott utsikt!

Adkomst og parkering

Endret adkomst fra 2021: Kjør Fv 354 til Fjærlia til kryss Fv354/kommunal vei Fjærlia boligfelt, ta av og kjør opp gjennom boligfeltet nesten til enden av veien, skiltet parkering i stor sving. (Koordinater ca 63.123656 N 8.621758 Ø).

Vår, Sommer, Høst
Både skiltet og merket

Annet

Fine raste- og hvileplasser på setervollene!