Middagsfjellet via Kvanndalen

Fin tur innover Kvanndalen, som avsluttes med ei bratt stigning opp til Middagsfjellet innerst i Kvanndalen. Turen går i flotte omgivelser i noe av det mest alpine landskapet i Romsdalen.

Parker etter bakken ned til elva, langs bomvegen inn Erstaddalen. Følg traktorveg over elva og opp til høyre etter brua. Vegen runder ryggen og følger så slakt oppover gjennom skogen. Etter et stykke svinger vegen svakt til venstre. Her kan en velge å følge vegen til endes eller følge en sti som går til venstre for elva oppover (stiene møtes etter ca. 1 km). Etter skoggrensa følger stien bunnen av dalen langsmed venstrekanten av elva, og gjennom noen steinpartier. Følg stien nesten til enden av dalen, med litt stigning før den svinger til venstre og bort i den bratte lia som fører opp til Middagsfjellet. Her slynger stien seg bratt oppover. En kommer inn på kanten av Middagsfjellet der det er et sauegjerde. Fortsett litt innover og rund høyden til venstre. Følg varding til høyre for et lite tjern og skrå ned ura til to små vatn. Kryss mellom vatna og videre langs tydelig varding opp lia. Etter første bakken møter en stien som kommer fra Middagsvatnet. Følg denne på skrå oppover til venstre og deretter fram til toppen av Middagsfjellet. Kilde: