Middagsfjellet om Saufonnholet

Turen går bratt og luftig opp Saufonnholet, videre til Middagsvatnet og så i fint terreng videre inn til toppen av Middagsfjellet som er et flott utkikkspunkt mot Isfjorden, Vengetindene og Kvanndalstind.

Parker på parkeringsplass innerst i Erstaddalen (bomvei). Kryss over broen og følg sti som leder mot venstre, ut mot traktorvei. På første åpne slette følg tørrlagt elveløp oppover mot venstre til elven, og deretter elvekanten til stien begynner. Det er noen traktorveier som en følger delvis, men stien tar stort sett av til venstre på disse. Før skoggrensen går stien bratt oppover langs en rygg. Etter skoggrensen er stien tydelig der den krysser ura fram mot elva, der det blir bratt. Det bratte partiet er godt merket, og sikret med kjetting og wire. Der er luftig ca. 300 meter, før terrenget legger seg og stien krysser oppover ura til toppen av skaret. Saufonnhytta og vatnet ligger like innenfor der terrenget legger seg, på andre siden av elva. Kryss tilbake over elva og følg kanten av vatnet gjennom ura, før det begynner å stige. Tydelig og godt merket sti, men et par bratte partier før det legger seg like før Middagsvatnet og hytta. Etter hytta følg godt vardet sti som går først slakt innover og så på skrå oppover mot Middagsfjellet. Stien skrår krysser godt innover lia, og over to små vatn møter en stien som kommer fra Kvanndalen. Herfra kryss under en hammer, over ei ur (med bekk) og så en liten bratt bakke før det siste stykket innover til Varden. Kilde: