Meraftafjellet (576 moh.) fra Østrem

Ålesund

På Meraftafjellet får du en sjelden fin utsikt over flott Sunnmørsnatur og fjordlandskap. Turen har fått graderingen rød først og fremst pga. lengden.

NB: Det er fisk i de fleste vatna på Emblemsfjellet. Husk å løse fiskekort før du fisker. Det er fiskeforbud i to av vatna på fjellet; Strokevatnet og Haugstølsvatnet.

Denne turen starter fra den store parkeringsplassen på Østrem.

Turen har samme utgangspunkt som turen til Østremsetra. Gå oppover gårsvegen rett ved parkeringsplassen (se etter turskiltet til Østremsentra). Etter noen hundre meter blir denne vegen svingete og litt bratt. På toppen av bakken flater vegen ut, og du kommer til en kiosk - 'Frielebu' (åpen noen ganger når Emblem idrettslag har arrangement der). Hold til venstre forbi Frielebu, og følg traktorvegen innover. Etter ca. 2 km deler vegen seg, og det er skilt mot Akslasetra, Vasstrandegga og Østremsetra. Hold her til venstre mot Østremsetra, og gå ca. 800 m opp til seterstølen.

På Østremsetra er det skilt mot Meraftafjellet. Følg stien østover. Den går på sørsiden av Sætrevatnet og Svartevatnet, og svinger deretter oppover ryggen på Meraftafjellet.

Følg samme sti tilbake. Det anbefales ikke å gå turen via Magerholmdalen, da det går dyr der.

Du følger Fv60 fra Ålesund mot Magerholm til Emblem. Det er skiltet til Austrem med avkjørsel på venstre side. Rett etter du har svingt av mot Austrem er det en parkeringsplass rett frem.

Rød
Ukjent

Asfalt 1
Sti 4

Bybussen i Ålesund kjører til Emblem. Det er et busstopp på Magerholm fergekai, og derfra er det kort vei til starten av turen. Sjekk http://www.nettbuss.no eller http://frammr.no/

"Ålesund" i turkartserien fra Statens kartverk best. nr. 2535 og Sykkylven, blad 1219 IV i M711 kartserien.