Mekvatnet - Kringstadsætra

Molde

En lett tilgjengelig fottur som passer godt for hele familien og som benyttes som helge og ettermiddagstur spesielt av befolkningen i Kvam og Mekområdet. Ønsker en en tur i urørt mark, der en går på naturlige oppgåtte stier er dette rett tur. Etter kort tid kommer en opp til Mekvatnet som er fint mål for barnmefamilier, og vil en gå litt lenger vestover kan en stikke innom Kringstadsætra for en rast før en går tilbake samme veg eller flger norlig traktorveg og sti tilbake til Mejvatnet. Mekvatnet er fint til bading og fiske.

Parker på liten parkeringsplass ved Mekkelva ovenfor bebyggelsen i Setervegen på Kvam. Kommer en uten bil kan en også ta av nede ved vegen ved Skiltet som viser veg opp langs Meekelva. Føste del av turen er noe bratt og ulendt i oppgått sti. Ved regn kan en være obs på glatte røtter og noen glatte små partier med fjell. Etter ca 20-30 min. kommer en inn i flatere terreng. Langs stien vil du kunne se flere bruer som tar av mot høyre opp mot Mekdalen, Arsdalen og mot varden. På denne turen føger man imidlertid stien rett oppover på venstre side av elva. Etter å ha passert noen myrpartier kommer man til Mekvatnet. Her er det fint med en avstikker bort til vatnet for en rast, før en eventuelt går videre vestover mot Kringstadsætra. Rundturen via Kringstadsætra går i variert terreng med varierende stier i skog og myrterreng. Er du heldig kan du på denne turen treffe på både storfugl, elg og hjort.

Turen starter øverst i området ved Kvam vest for Molde sentrum. Ta av i krysset opp mot Kvam og følg vegen nordover til du ser skiltet som står i vegkanten. Da kan du ikke ta feil videre. Det er for tiden Parkering Øverst i Setervegen og ikke avgift. Det vurderes opparbeiding av parkeringsplass nede ved hovedvegen.
Grønn
Vår, Sommer, Høst
Skiltet

Sti 2

Turen er lett tilgjengelig også uten bil.