Meekknoken fra Nekstadsetra

Averøy

Dette er turen til toppen av Averøy, 751 meter over havet. Turen er fantastisk flott. Den går opp langs god sti, i vakker natur. Utsikten er upåklagelig.

Utgangspunktet er Nekstadsetra i Bådalen. Fra parkeringsplassen går det sti til toppen. Gå gjennom grinda. Husk å lukke den etter deg! På høyre hånd får du seterbygg og hytter. Du skal gå oppover Nekstaddalen. Følg stien opp gjennom granskog og videre opp til myrterreng. Over myra er det i perioder vått. Godt skotøy er å anbefale. Følg stien oppover som holder til venstre på myra. Når du kommer opp på kammen, går stien til venstre. Til høyre vil du etter hvert få øye på Taraldsvatnet. Når du går fremover stien kommer du etter hvert til en stor stein. Herfra er det et sagn om Svein Drykkjen (se lengre ned i beskrivelsen). Følg stien og du ser toppen av Meekknoken. Når du kommer til stiskille skal du holde til høyre, opp mot toppen. Til venstre går stien ned til Dyrsetlia. I god sikt er det vanskelig å gå feil, når målet er toppen. Følg stien opp. Herfra er det to mulige løyper (minst). Noen kan oppleve stialternativet til venstre som litt luftig. Om du ikke liker høyder, velg stialternativet til høyre. Eventuelt gå det ene opp og det andre ned.

Nekstadsetra. Kjør Fv64 til Bådalen, midt mellom Kårvåg og Bruhagen. Innkjøringa til Nekstadsetra er rett før/etter Coop i Bådalen. Om du kommer fra Kristiansund og Bruhagen kjører du om lag 300 meter forbi skiltet til Myrset og tar opp til venstre. Om du kommer fra Atlanterhavsveien og Kårvåg tar du av til høyre om lag 300 meter før skiltet til Myrset. Følg grusvei om lag 2,8 kilometer innover Nekstaddalen, til du kommer til p-plass. Nekstadsetra i Bådalen. Gratis parkering. Gode parkeringsmuligheter. Men vis uansett hensyn.

Rød
Sommer, Høst
Ikke skiltet eller merket

Herfra er det om lag 150 meter å gå, retning Kårvåg og Atlanterhavsveien, langs Fv64. Ta så opp grusveien til Nekstadsetra. Følg den til p-plass ved setra. Det er 2,8 km. fra Fv64 og opp til p-plassen.

Anna

Sagnet om Svenn Drukkjin: I området ble det foretatt prøveskjerp etter kobberkis, i nærheten av en liten foss som i regnfulle dager lokalt blir kalt "Litjpessen". Fossen "Storpessen" ligger på høyre side når en følger stien til den store steinen. Steinen er oppkalt etter en mann ved navn Svenn. Han hørte til arbeidsstokken som var tilsatt ved gruvene. Dette skulle ha vært i første del av 1800-tallet. De arbeiderne som ikke bodde i Bådalen, losjerte på gårdene rundt gruvene og gikk hjem om helgene. Det hendte imidlertid, tid om annen, at arbeiderne og lokale folk samlet seg i et "velferdshus" som stod på Hoel (dette står nå på Gamle Kvernes Bygdemuseum og er kjent som Bertelhågstuå) til forlystelse og dans. Mest sannsynlig bodde denne Svenn på innersiden av Averøya, på Meek eller der omkring. Vi vet ikke når på året dette skjedde, men kanskje høsten eller våren, ut fra lyset. Han var i alle fall beruset, fortelles det, og vel oppe på platået og på veg innover mot Meek-eidet ble han overrasket av en snøeling. Han søkte ly under denne steinen, frøs i hjel og ble funnet noen dager senere.

Turkart Kristiansund. Eller Averøy kommune sitt eget turkart. Se: http://averoy.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=601&FilId=1986