Luten via Trolldalsvatnet

Hustadvika

Luten er et fjell på grensen mellom Eide, Fræna og Gjemnes med en høyde på 968 m.o.h. Fra Eide-sida er turen opp til Luten fra Halåssetra bratt og krevende. Men tar en turen som beskrevet her via Trolldalsvatnet slipper man den bratte ryggen.

Turen starter fra parkeringsplassen ved Eide vassverk. Fra her følger du grusveg hele veien opp til Trolldalsvatnet. Når du har kommet til vatnet, kan du se et skilt ved elva til høyere der det står Luten på. Følg stien med rød merking. Stien vil dele seg når du har gått ca 500m. Fra her følger du stien mot høyere som går på skrå mot baksiden av vannet. Her er det merket med rødt skilt på et tre. Fra baksiden av vannet, går du opp til skaret. Når du har kommet opp i skaret går du litt mot høyre (før du skal til venstre igjen). Til høyere for deg kan du se Trondalen og Trondalsvatnet. Etter ca 500 m, går du mot venstre oppover til Heklatindan. Når du har kommet opp til Heklatindan følger du sti langs kanten av fjellet til du kommer til toppen. OBS! Det er svært bratt på østsiden av fjellet! Fra toppen av Luten får du en fantastisk utsikt mot Romsdalsfjella og Skåla. På en klar dag kan du se helt ut til Smøla. Retur samme vei.

Når du kommer kjørende fra Eide sentrum, tar du av fra riksveg 64 rett før brua over Nåsaelva. Etter vel 2 km rett fram tar du av til venstre ved Stikk UT!-skiltet og kjører opp til Eide Vassverk sitt lokale hvor vegen er stengt for videre kjøring med bil. Dersom du kommer fra Moldesida, tar du av til høgre fra hovedvegen på Brandsetra ved første sidevegen etter Freneidet etter å ha passert den første løa og 3 bolighus på venstre handa. Etter 1,2 km tar du av til høgre ved Stikk UT!-skiltet og du ender ved Eide Vassverk. Parker her. Ingen parkeringsavgift.